Īstenotie projekti
Salas sākumskolai piešķirta Eiropas Komisijas iniciatīvas Eiropas Inovatīvas mācīšanas balva 2021
Atklāšanas pasākuma laikā Inovāciju, pētniecības, kultūras, izglītības un jaunatnes lietu komisāre, Marija Gabriela (Mariya Gabriel) paziņoja 2021. gada EIMB laureātus – Erasmus+ programmas periodā 2014-2020 īstenotos labākos projektus tēmā attālinātas/jaukta veida mācības (distance/blended/hybrid learning), kas ir aktuāla šī brīža Covid-19 pandēmijas kontekstā un atbilstoša 2021.–2027. gada rīcības plānam digitālās izglītības jomā.
Balva katrā dalībvalstī tika piešķirta vienam Erasmus+ mobilitātes vai stratēģiskās partnerības projektam kategorijās: agrīnā pirmsskolas izglītība un aprūpe, pamatskolas izglītība, vispārējā vidējā izglītība un profesionālā vidējā izglītība.
Lepojamies, ka Latvijas projektu īstenotāji laureātu vidū ir:
- Babītes novada pašvaldības Salas sākumskola ar projektu “Paņem dabu aiz rokas” (Take nature by the hand);
- Kandavas Kārļa Mīlenbaha vidusskola ar projektu par kompetenču pieejas veicināšana mācību procesā (The promotion of the Competency Approach in the Learning Process);
- Valsts izglītības satura centrs (National Centre for Education) ar mācību programmas izstrādi jaukta veida mācībām (B-Learning: Curriculum Design for Blended Learning).
ES ERASMUs+ projekts “Paņem dabu aiz rokas”
2014./2015.mācību gads
Pamatojoties uz Valsts Izglītības Attīstības Aģentūras 22.07.2014. pieņemto lēmumu Nr. 8.8.-1/4839 par Babītes novada pašvaldības Salas sākumskolas iesniegtā projekta pieteikuma Nr. 2014-1-LV01-KA101-000215 apstiprināšanu, BABĪTES NOVADA PAŠVALDĪBAS SALAS SĀKUMSKOLAS pirmsskolas izglītības skolotāji laikā no 2014.gada augusta līdz 2015. gada jūnijam piedalījās ERASMUS + projektā “Paņem dabu aiz rokas!” – āra aktivitātes pirmsskolā. Sadarbības iestādes Bulgārijā, Čehijā un Zviedrijā.
Esiet laipni lūgti iepazīties ar rokasgrāmatu šeit: rokasgramata_tirraksts_final
1.mobilitāte – Bulgārija
Komandējuma uzdevums izpildīts pilnībā – projekta 1. mobilitātes īstenošanas laikā projekta dalībnieki iepazinās ar pirmsskolas izglītības „Casa dei Bambini” darbu Montessori apmācības jomā, iepazinās arī ar Bulgārijas izglītības sistēmu, aprunājoties ar kolēģiem un vērojot skolu darbu. Projekta dalībnieki iepazīstināja Bulgārijas kolēģus un bērnus ar mūsu valsti, iestādi, tradīcijām, parādot prezentācijas Power Pointā un dāvinot suvenīrus no Latvijas.
Pirmsskolas iestādes kolēģi iepazīstināja ar Sofijas kultūrvēsturiskiem objektiem, kā arī ar tuvējām lielākām apdzīvotām pilsētām. D. Krūmiņa un L.Helviga devās pastaigās pa Sofiju, iepazīstoties ar pilsētas centru, ievērojamākām vietām, un iegādājoties mācību materiālus un suvenīrus saviem kolēģiem.
Gūto pieredzi projekta dalībnieki prezentēja savā darba vietā, kā arī izpildīja nosacījumus, kurus nosaka projekta uzdevumi: iepazīstināt kolēģus ar brauciena rezultātiem, veidot sienas avīzi, izziņot plašsaziņas līdzekļos, piedalīties noslēguma projekta bukleta izstrādē, un organizēt semināru Pierīgas pirmsskolas izglītības pedagogiem 2015.gada septembrī.
Otrā mobilitātē devās Salas sākumskolas vizuālās mākslas skolotāja Aija Vanaga, kura apmeklēja Čehijas pirmsskolas izglītības iestādi Materška škola u plavecke haly pilsētā Usti nad Labem. PII bērnus apmāca, izmantojot izglītības metodi „Step by step”, kas nozīmē – bērnu 100% patstāvība, pašapkalpošanās un bērnu savstarpēja sadarbība mācībās un ikdienas darbos.
Komandējuma uzdevums ir izpildīts pilnībā:
- Projekta 2.mobilitātes īstenošanas laikā projekta dalībniece iepazinās ar pirmsskolas izglītības iestādes Materška škola u plavecke haly struktūru, mācību metodēm un darba stilu.
- Pateicoties pirmsskolas izglītības iestādes direktores Ivanas Španielovas sagatavotajai prezentācijai, uzzināts tika arī par Čehijas izglītības sistēmu un valsts īpatnībām pirmsskolas izglītībā.
- Kolēģi un pirmsskolas izglītības iestādes audzēkņi tika iepazīstināti ar mūsu valsti, tradīcijām un kultūru, kā arī tika demonstrētas prezentācijas par Salas sākumskolas un pirmsskolas izglītības grupu darbu un mūsu ikdienu.
- Katru dienu strādājot citā grupā, bērniem tika parādītas mūsu iecienītās rotaļas „Kas dārzā?”, „Namiņš deg”, „Silts-auksts”, u.c., kā arī āra aktivitāšu laikā katru dienu īstenota sevis atvesto Montessori dabas izziņas rotaļnodarbība.
- Piecu dienu laikā novērots un sekots pedagogu darbs grupu telpās un āra aktivitātēs, kā arī A.Vanaga aktīvi piedalījās nodarbībās un devās līdzi grupas ikdienas pastaigās kalnos un ekskursijā uz vietējo Botānisko dārzu.
- Piedalīšanās izbraukumā uz bērnudārza Dabas izpētes un izziņas nometni, kas notika ~ 100km no pilsētas, kur 20 bērnudārza bērni kopā ar 3 skolotājiem pavadīja 5 dienas pie Mahovo ezera.
- Apdāvināts bērnudārza kolektīvs ar suvenīriem, saldumiem un informatīviem materiāliem no Latvijas, bērniem saldumi un Latvijas karte, suvenīri, u.c.
- Pateicoties bērnudārza kolektīva atsaucībai, A.Vanaga tika iepazīstināta ar pilsētu Usti nad Labem, tās kultūru, kultūrvēsturiskiem objektiem, tūrisma iecienītām vietām un ievērojamām dabas ainavām – Tīsas smilšu kalnu grēdu, Elbas upes ieleju, Mahovo ezeru u.c, kā arī individuāli devās pastaigās pa Usti nad Labem, lai iepazītos ar vietējo vidi un sagādātu suvenīrus kolēģiem, ģimenei un pašvaldības vadītājam, kā arī lai iegādātos tādus mācību materiālus projekta realizēšanai savā darbavietā, kādi šobrīd ir aktuāli Materška škola u plavecke haly un kādus par interesantiem un aizraujošiem uzskata Čehu bērni, un kurus būtu vērts izmantot arī mūsu darbā ar bērniem dabas izziņas procesā.
- Visa brauciena laikā tika rakstīta projekta dienasgrāmata par uzzināto, apgūto un novērojumiem, izdarīti secinājumus par darba dienā piedzīvoto, kā arī katru dienu Salas sākumskolas vecāku Facebook lapā tika ievietota ikdienas atskaite un fotogrāfijas.
- Gūto pieredzi A.Vanaga nodeva kolēģiem, izpildīja projekta nosacījumus un uzdevumus un plāno iegūtās zināšanas izmantot savā darbā. Dalība projektā ir pozitīvi ietekmējusi projekta dalībnieka pedagoģiskā darba kvalitāti un attieksmi pret darbu.
3.mobilitāte – Zviedrija
Lai īstenotu projekta 3.mobilitāti, Babītes novada pašvaldības Salas sākumskolas skolotāja Kristīne Bērziņa, no 18. līdz 22.maijam viesojās Zviedrijas bērnudārzā Golfkullens forskola, kas atrodas Savast ciematā, 6 km no Bodenas, kur piecu dienu laikā iepazinās ar iestādes darba stilu un pieeju bērnu patstāvības audzināšanā, apmeklēja nodarbības, vēroja un ēnoja pedagogu darbu, piedalījās āra aktivitātēs, guva un nodeva pieredzi par un ap dabas izziņas un pētniecības metodēm.
Golfkullens forskola darbojas pēc noteiktas izglītības programmas, kas paredz bērnu pašizziņas un pašattīstības veicināšanu. Pedagogu uzdevums ir likt pamatus bērnu apmācībai, kas veicinātu radošu domāšanu zinību bagātā un drošā vidē. Bērnu ikdiena paiet apgūstot un iepazīstot dažādus priekšmetu īpatnības, dzīvo būtņu un parādību pasauli. Ikdiena paiet, audzēkņiem, pašiem sevi apkalpojot un darbojoties ar piedāvātiem mācību līdzekļiem. Āra aktivitātes pirmsskolas izglītības iestādē notiek patstāvīgi, tomēr netiešā pedagogu vadībā: tiek spēlētas kustību rotaļas, tiek organizētas aktīvās atpūtas iespējas, veikti pētījumi un eksperimenti brīvā dabā. Iestādē ir savi kārtības noteikumi, kurus zina un respektē katrs bērns un viņa vecāki.
Zviedrijas ziemeļos pus gadu ir polārā nakts, tādēļ āra aktivitātēm tiek izmantotas visas iespējas – arī pusdienas tiek ēstas ārā. Bērnudārzā ir iecienīta došanās nelielos dabas izziņas pārgājienos un launaga ieturēšana pie dabas krūts.
Skolotāja K.Bērziņa priecājas par sniegto iespēju gūt šādu vērtīgu pedagoģisko pieredzi un dalīsies ar gūto pieredzi un zināšanām ar Salas sākumskolas kolēģiem un citu izglītības iestāžu pedagogiem, jo drīzumā plānots izdot elektronisko rokasgrāmatu, kurā apkopoti visu trīs braucienu ieguvumi un gūtās zināšanas šī projekta ietvaros.
Seminārs pierīgas PI skolotājiem “Āra aktivitātes”
28.oktobrī Salas sākumskolā norisinājās seminārs – praktikums Pierīgas pirmsskolu skolotājiem par mūsu ES Erasmus+ projektu “Paņem dabu aiz rokas”, ko Salas sākumskola īstenoja iepriekšējā mācību gada periodā. Semināra pirmajā daļā tika prezentēti visi trīs projekta braucieni (uz Bulgāriju, Čehiju un Zviedriju) un projekta mērķi, uzdevumi, ieguvumi un secinājumi, kā arī semināra dalībniekiem dāvātas projekta rezultātā tapušās rokasgrāmatas. Otrā daļa – praktikums notika laukā, skolas pagalmā, kur visu trīs pirmsskolas grupu skolotājas iepazīstināja semināra dalībniekus ar āra aktivitātēm, kuras ir interesantas, efektīvas un radošas tieši dabas izpētes nolūkā. Skolotājas varēja pašas iejusties pirmsskolēnu ādā un izspēlēt dažādās aktivitātes un rotaļas. Montessori grupas/Kāpēčīšu skolotājas Astra Šumska un Valentīna Blāķe prezentēja dažādas dabas izpētes un izziņas rotaļnodarbības, pamatojoties uz Montessori mācību metodēm, ABC grupas skolotājas Agrita Zvingule un Baiba Puriņa vadīja interesantu spēli, kur katram skolas pagalmā bija jāatrod konkrēts dabas materiāls – čiekurs, zīle, zars vai sūnas gabaliņš un jānoliek tas pie attiecīgā attēla. Ķiparu skolotāja Ilona Balode ļāva visiem atgriezties pavisam agrā bērnībā un demonstrēja rotaļnodarbību pašiem mazākajiem – kā ar lakata un krāsaino lapu palīdzību var sarīkot pamatīgu un jautru lapkriti. Rotaļas laikā var viegli arī integrēt matemātiskos priekšstatus pašiem mazākajiem.
Pēc praktikuma sekoja kafijas pauze un diskusija par projektu un tā rezultātiem.
ERASMUS + projekts “Enrich yourself!”
2015./2016.mācību gads
Mūsu brīvprātīgā “kolēģe” Lucia Desetova no Slovākijas, kas ES ERASMUS + projekta “Enrich Yourself” ietvaros pavadīja 3 mēnešus Salas sākumskolā kā brīvprātīga, lai izzinātu skolas dzīvi, mūsu izglītības sistēmu un procesus, kā arī lai iepazītos ar Salas pagastu, novadu, Latviju utt.
Projekta ietvaros brīvprātīgā uzdevums bija izstrādāt spēles un uzdevumus bērniem angļu valodas nodarbībām; piedalīties skolas pasākumu plānošanā un organizēšanā (pastāvīgā aktivitāte); asistēt skolas un pirmsskolas pedagogu ikdienas darbā; utt. Lucia 2 reizes nedēļā apmeklēja Latviešu valodas kursus un trīs mēnešu laikā ļoti labi prata sazināties latviski.
Projekta laikā mēs mācījāmies daudz ko jaunu no Lucias un arī viņai pie mums bija interesanti un gūtā pieredze – novērtējama!
Par Luciu:
Viņa ir 27 gadus jauna, zinātkāra, atbildīga un labsirdīga meitene, pārvalda angļu un vācu valodas, kā arī projekta ietvaros apguva latviešu valodas pamatus.
Luciai ļoti patika darboties kopā ar mūsu Salas sākumskolas un pirmsskolas izglītības grupu bērniem, kā arī – piedalīties ikdienas mācību procesos, vērot tos un arī pašai izstrādāt dažādas aktivitātes un nodarbības. Bērni pēc Tevis ilgojas, Lucij, un ļoti ceram, ka kādreiz atkal tiksimies!